Zeleni koridori Zapadnog Balkana – Kako dalje?

18.03.2021Blog

Pogled iz ugla Nenada Zdravkovića, zamenika generalnog menadžera Milšped Grupe

,Ono što u našoj kompaniji olakšava poslovanje jeste to što je vreme potrebno za prolaz robe koja ide “zelenim koridorom” preko graničnih prelaza smanjeno i do 70%.“

Milšped grupa, jedna od najvećih i vodećih kompanija kada je u pitanju transport i logistika u regionu, prisutna je na prostoru potpisnica CEFTA sporazuma više od 20 godina.

Kao vodeća regionalna kompanija, Milšped grupa  je jedna od 16 članica Poslovnog saveta Komorskog investicionog foruma zapadnobalkanske šestorke, savetodavnog tela regionalne asocijacije privrednih komora.

Kako kompanija pruža kompletan spektar usluga u logističkom lancu, regionalna saradnja, pojednostavljenja u logističkom postupku, međusobni sporazumi kao i zajedničke inicijative potpisnica CEFTA sporazuma koje dolaze od strane privrednih komora u velikoj meri olakšavaju proces i omogućavaju brži protok robe i efikasniju dostavu u okviru CEFTA. Neki od najvažnijih inicijativa privrednih komora koje u najvećoj meri utiču na logistički proces su “zeleni koridori” i međusobno priznavanje sertifikata, uverenja i laboratorijskih analiza.

U ovom trenutku, u okviru “zelenih koridora” u Republici Srbiji aktivni su granični prelazi Sremska Rača, Gostun, Merdare i Preševo. Zeleni koridor predstavlja zajedničku inicijativu privrednih komora potpisnica CEFTA sporazuma koji omogućava brži i jednostavniji protok robe, čime se smanjuju troškovi i povećava konkurentnost regionalnih kompanija.

Razmenom informacija preko sistema elektronske razmene informacija (SEED) CEFTA sekretarijat je unapredio i pojednostavio proces prolaska robe, čime se smanjuje vreme čekanja i gužve na prelazima. Međutim, kroz “zelene koridore” u ovom trenutku moguć je provoz samo određene vrste robe. Kako bi se dodatno olakšao transport u regionu, jedna od mera za smanjenje čekanja je unapređenje unapredjenje saradnje carinskih i drugih službi na prelazima. Trebalo bi razmotriti ubrzani prelaz za vozila sa praznim tovarnim prostorom (otvorenim i zatvorenim), kao i potencijalno razvijanje kapija sa rezervacijom termina i ubrzanim prelaskom.

Takođe, treba razmotriti proširenje broja prelaza na kojima su prisutni inspekcijski organi, čime bi se rasteretili postojeći prelazi na kojima se trenutno radi pregled i samim tim i ubrzao promet robe, potom uvođenje i korišćenje Traces sistema za ubrzan promet veterinarske robe, kao i proširenje spiska proizvoda sa prioritetom, kako bi se hrana za ljudsku upotrebu i sve kategorije lekova uvrstile u spisak proizvoda koji imaju prioritet na “zelenim koridorima”. 

Ono što u našoj kompaniji olakšava poslovanje jeste to što je vreme potrebno za prolaz robe koja ide “zelenim koridorom” preko graničnih prelaza smanjeno i do 70%.

Preko inicijative Komorskog investicionog foruma zapadnobalkanske šestorke, pokrenut je i postupak međusobnog priznavanja sertifikata, uverenja i laboratorijskih analiza u okviru CEFTA sporazuma, kao jedan od prvih i neophodnih koraka u stvaranju zajedničkog regionalnog tržišta što će dodatno pojednostaviti proceduru i smanjiti troškove.

Prethodno, pokrenuta je inicijativa za međusobno priznavanje AEO sertifikata u okviru CEFTA sporazuma. Kako je Milšped kompanija nosilac sertifikata u Srbiji od 01.05.2015, a prisutna je u svim zemljama potpisnicama sporazuma, međusobno priznavanje bi omogućilo mnogo jednostavnije i brže dobijanje sertifikata za članice Milšped Grupe u okviru ostalih potpisnica sporazuma. Na taj način, ubrzani carinski postupak i prioritetne procedure pregleda bi omogućile bolje organizovanje logističkog lanca i efikasniju dostavu robe krajnjem korisniku.