Naslovna » Info » Sve što ste želeli da znate o franšizingu, a niste smeli da pitate

Sve što ste želeli da znate o franšizingu, a niste smeli da pitate

Većina građana Srbije verovatno nije ni svesna koliko preduzeća/radnji postoji oko nas, a da posluju u sastavu neke franšizne mreže. Verovatno mnogi i ne znaju šta je to franšizing ili znaju samo ponešto o njemu. Zbog čega je franšizing toliko popularan u Americi, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Australiji, Brazilu, Mađarskoj i mnogim drugim zemljama, a kod nas se o njemu i dalje dovoljno ne govori? Kakve su njegove posledice na privrede navedenih zemalja, da li može da pomogne razvoju srpske privrede?

U tekstu koji se nalazi pred vama pokušali smo da sažmemo najosnovnije informacije o ovom poslovnom modelu. Krenimo redom…

DEFINICIJA FRANŠIZNOG POSLOVANJA

Korišćenje već profitno proverenog poslovnog modela drugog poslovnog subjekta predstavlja franšizno poslovanje. To je metod distribucije, gde vlasnik proizvoda ili usluge (davalac franšize) daje mogućnost i prodajte pravo primaocu franšize da nastupa na tržištu pod njegovim prepoznatljivim imenom/brendom i da distribuira njegove proizvode ili usluge: koristi njegovo ime i znak, know-how, metod i sistem poslovanja, prednosti kroz iskustvo na tržištu, dobija obuku i putokaze profitabilnosti.

Franšiza se pojavljuje kada kompanija (davalac franšize) licencira svoje trgovačko ime (brend) i svoj način rada (sistem poslovanja) određenoj osobi ili grupi (korisniku/primaocu franšize) koji se slaže da će poslovati u skladu s uslovima ugovora o franšizi.

Davalac franšize osigurava korisniku franšize podršku i ima određenu kontrolu nad načinom poslovanja korisnika franšize. Zauzvrat, korisnik franšize plaća davaocu franšize početnu, odnosno franšiznu naknadu i naknadu za poslovanje (royalty) za korišćenje zaštićenog imena i načina poslovanja.

?????????????????????????????????????????

ŠTA FRANŠIZNI MODEL MOŽE DA ZNAČI ZA SRPSKI POSLOVNI AMBIJENT?

Kada je razvoj sektora malih i srednjih preduzeća i preduzetništva postao imperativ za dalji privredni razvoj Srbije, primena koncepta franšizinga postaje važan činilac koji može doprineti razvoju ovog sektora i privrede Srbije uopšte i to u sledeća dva pravca:

  • korišćenjem prednosti franšizinga, privredni subjekti mogu da prodaju svoje proizvode i usluge stvaranjem i širenjem svoje franšizne mreže u zemlji i inostranstvu i
  • ulaskom u sistem domaćih ili inostranih franšiznih mreža, pruža se mogućnost započinjanja samostalnog posla osnivanjem novog preduzeća, odnosno otvaranjem nove radnje.

Visoka stopa nezaposlenosti, nedostatak iskustva, neadekvatna obuka, ali i nedostatak ideja, predstavljaju izazove, odnosno mogućnosti za razvoj franšizinga, koji može biti rešenje pojedinih problema srpske privrede. Ulaskom u franšiznu mrežu, odnosno kupovinom franšize, nezaposlena osoba postaje samozaposlena; broj preduzeća se povećava; nadoknađuju se nedostaci inovativnosti i iskustva, a obuka je konstantna dok traje ugovorni odnos. Nedostatak finansijskih sredstava za kupovinu franšize može se rešiti kreditom jednog od državnih fondova,  ulaganjem otpremnine ili komercijalnim kreditima.

U svakom slučaju, primalac franšize posao počinje uz primenu profitno proverenog poslovnog modela, dok davalac franšize širi svoju franšiznu mrežu i prepoznatljivost brenda. Kroz franšizno poslovanje moguće je olakšati nastup domaćih firmi na ino tržišta. Ispunjavanjem kriterijuma validnog franšiznog koncepta, ino tržišta će lakše prihvatiti domaće brendove, a domaćim kompanijama je uprošćen način širenja distributivne mreže svojih proizvoda ili usluga. Za krajnje kupce ili tržište jedino što je bitno je marka (brand), a brend za kupca znači garanciju kvaliteta proizvoda (usluge), ponude uopšte, a upravo je to i najvažniji razlog zbog čega davalac franšize mora vrlo detaljno i dobro da prenese svoje iskustvo i znanje na primaoca.

stockxpertcom_id57070801_jpg_bd9ce55fc3f8942d381840e3db39c9d2

PREDNOSTI FRANŠIZINGA

Franšizing donosi pogodnosti obema stranama, onome koji prodaje franšizni koncept i onome koji isti kupuje, jer interes obe strane jeste da poslovni koncept funkcioniše i donosi zadovoljavajući profit. 

Za davaoca franšize, osnovni benfit je mogućnost da koristi novac primaoca franšize za brže širenje brenda nego što bi mogli to da urade sa sopstvenim sredstvima ili kroz kredite i nezavisne investitore.  Početna naknada za pristupanje sistemu i mesečne naknade koje dobijaju naknadno omogućavaju davaocu franšize da razvijaju svoj brend bez spoljašnje kontrole i pritiska koji bi mogli da imaju od potencijalnih investitora ili kreditora. Nakande se koriste za pokrivanje operativnih troškova u centrali, za obuku i podršku primaocima franšize, marekting i oglašavanj brenda, poboljšanje kvaliteta proizvoda i servisa i pozicioniranje brenda na tržištu.

Za primaoca franšize prednosti su: veliki broj mogućnosti za izbor, nedostatak znanja i iskustva može se nadoknaditi obukom veća verovatnoća uspeha nego u samostalnom preduzetništvu, primalac je nezavistan poslovni čovek, kraće vreme neophodno za pokretanje poslovanja, inicijalna obuka i neprekidna podrška, pomoć u pronalaženju optimalnih lokacija, prodajnu moć poznatog brenda i kvalitetne robe ili usluge, mogućnost korištenja funkcionalnog poslovnog modela, manji troškovi kroz grupne nabavke,  nacionalne i regionalne promotivne i marketing kampanje, kontakti sa novim klijentima kroz korporativni korisnicki servis ili website, kontakti sa drugim primaocima franšiza koji mogu da pruže moralnu i savetodavnu podršku i razmenu iskustava kroz interne kanale komunikacije ili godišnje konferencije i pomoć u finansiranju poslovanja.

Što je brend poznatiji, cena franšiznog koncepta je veća. Naknade se kreću od nekoliko hiljada dolara ili eura do desetina hiljada, stotina, a u nekim slučajevima i miliona dolara ili eura, u zavisnosti od koncepta. Međutim i nedovoljno prepoznatljivi brendovi koji mogu doći u Srbiji mogu biti i low cost franšize, koje mnogo manje koštaju, ali imaju proveren i profitabilni i lako primenljiv koncept.

Prilikom kupovine franšize potrebno je voditi računa o sledećem:

  • iznosu početne naknade koja se plaća davaocu franšize;
  • visini potrebnih inicijalnih sredstava da bi se franšizna jedinica osposobila za rad;
  • iskustvu davaoca franšize u poslu za koji daje franšizu;
  • uslugama koje davalac franšize osigurava korisniku franšize u početku i tokom poslovanja;
  • opštoj stabilnosti delatnosti u kojoj davalac franšize posluje;
  • finansijskoj snazi davaoca franšize i franšiznog sistema u celini;
  • uslovima pod kojim se franšizni odnos može raskinuti ili obnoviti.

Gotovo da nema delatnosti u kojoj se franšizing ne može uspešno primeniti. Franšizing kao poslovni koncept najviše je zastupljen u sektoru usluga i (ugostiteljstvo – restorani brze hrane, klasični restorani, zatim promet nekretnina, autoservisne usluge, odeća  i obuća, poslovne usluge, održavanje, hotelijerstvo, turizam itd).
Priča o ekonomskom razvoju zemalja kao što su SAD, V. Britanija, Francuska, Nemačka, Italija, Australija…ne može da se zaokruži ako se u obzir ne uzmu brojne pozitivne društveno-ekonomske posledice franšizinga na njihov razvoj. Istraživanje sprovedeno 2015. godine za potrebe Međunarodne asocijacije za franšizing (IFA – International Franchising Association) pokazalo je između ostalog, da su u SAD preduzeća koja posluju kao franšizne jedinice (bilo da su u vlasništvu davaoca franšize ili korisnika franšize) zapošljavala 9,4% od ukupnog broja zaposlenih lica u privatnom sektoru i da su stvarala 5,9% ukupnog društvenog proizvoda privatnog sektora. Ako se uzme u obzir i tzv. indirektni uticaj franšizinga (npr. franšizne jedinice kupuju proizvode i usluge od drugih preduzeća) ovi pokazatelji postaju još veći u korist franšizinga. Danas se u SAD gotovo 50% ukupne maloprodaje obavlja preko franšiznih jedinica.

U Srbiji je veći procenat ino franšiznih koncepataRazvijenost franšiznog poslovanja se meri i po razvoju domaćih, nacionalnih franšiznih mreža, kako u zemlji, tako i na međunarodnom nivou. U Srbiji trenutno preovlađuju franšizni koncepti u okviru uslužnih delatnosti (brza hrana, restorani, održavanje i čišćenje, saloni lepote, fitness, moda) i trgovinske delatnosti (maloprodaja sportske odeće i obuće, roba široke potrošnje, prehrana i dr.).

Ovo su samo neke od korisnih informacija u vezi sa franšiznim modelom poslovanja koje bi trebalo da budu dovoljne da steknete početnu sliku o tome šta on zapravo predstavlja.
Ukoliko ste zainteresovani da saznate više na ovu temu, kontaktirajte Maricu Premović iz Centra za bilateralnu saradnju Privredne komore Srbije na email hidden; JavaScript is required ili  na
011 3300-978; 066/875-1208.

Pogledajte ocene
Ocenite ovaj članak



© 2015 Evropska mreža preduzetništva SrbijaDeveloped by: Vojin Kovačević

Scroll to top